نکات پوست و مو زیبایی

نکات پوست و مو زیبایی

نکات پوست و مو زیبایی

مراقبت از پوست و مو جهت حفظ سلامت و زیبایی آن دغدغه بسیاری از افراد است. روش های متنوع و موثری جهت مراقبت از این دو عنصر مهم چهره وجود دارد که می توان از آنها بهره گرفت. در ادامه مطلب به بررسی روش های موثر مراقبت از پوست و مو می پردازیم. و به غیر از اینکه به روش های موثر برای زیبایی پوست و مو می پردازیم به یکی از روش غیرتهاجمی برای زیبایی و رشد مو در این مقاله پرداخت می شود. این روش که مزوتراپی مو می باشد یکی از روش های موثر برای مو می باشد

بشر در طی دوران حیات خود به دنبال حفظ زیبایی ظاهری بخصوص زیبایی پوست و موی خود روش های بسیاری را ابداع کرده است. مراقبت های پوست و مو برای هر کس متفاوت است و پوست هر فرد ویژگی های خاصی دارد. به طور کلی انسان​ ها چهار نوع پوست دارند؛ پوست‌ طبیعی، چرب، خشک و حساس. البته بعضی افراد دارای پوست مخلوط هستند یعنی قسمت‌های مختلف پوستشان با هم تفاوت دارد.

کلینیک الهیه

کلینیک بین المللی پوست موزیبایی الهیه-کلینیک الهیه

روش های موثر مراقبت از پوست و مو

پوست نشان دهنده سلامت بدن شماست و یکی از با ارزش ترین دارایی ها در زندگی شما می باشد. برای مراقبت از پوست باید عاداتی که قبلا داشته اید را ترک کرده و از چند راهنمایی زیر برای بهتر شدن ظاهر پوستتان استفاده کنید که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

تمیز و مرطوب کردن روزانه پوست

 برای تمیز نگه داشتن پوست روزی دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، صورتتان را بشویید. پس از شستشو نیز با یک تونر و مرطوب کننده پوست را آبرسانی کنید. شستن صورت کمک می کند که خاک، چربی اضافی و مواد آرایشی که روی پوستتان مانده است از بین برود. دقت کنید که مرطوب کردن پوست حتی برای افرادی که پوست های چرب دارند ضروری است. این افراد فقط هنگام خرید مرطوب کننده باید مرطوب کننده مخصوص پوست های چرب را تهیه کنند.

مراقبت از پوست در برابر خورشید

 با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از خورشید باعث تغییرات زیادی در پوست، از جمله چین و چروک، تغییر رنگ، کک و مک و یا لکه های سن، رشد بافت خوش خیم (غیر سرطانی) و پیش سرطانی یا سرطانی هایی مانند سرطان سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم می شود. در واقع، بسیاری از سرطان های پوست با قرار گرفتن در برابر نور خورشید ایجاد می شود.

برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدودیت زمانی تعیین کنید. به خصوص در زمان هایی بین ساعت 30 صبح تا 4 بعد از ظهر در زیر آفتاب قرار نگیرید. همیشه قبل از بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب با SPF30 استفاده کنید. علاوه بر این لباس های محافظ، مانند پیراهن آستین بلند، شلوار و کلاه های لبه پهن بپوشید.

ترفندهای طلایی مراقبت از پوست

صورت خود را دائماً بشویید تا پوستمان خشک نشود.

اگر از ویژگی ­ها و محتوای محصولات آرایشی مطمئن نیستید، آن را به پوست صورت خود نزنید.

اگر کرم مرطوب کننده برنزه‌تان به تهش رسیده می‌توانید به مرطوب کننده معمولی روزانه‌تان کمی کرم پودر اضافه کنید.

پودر برنزه را با کرم مرطوب کننده ترکیب کنید تا برنزه تر به نظر بیایید.

یک قطره روغن زیتون یا کرم نرم کننده بدن به مرطوب کننده روزانه‌تان اضافه کنید تا پوستی روشن تر و شفاف‌تر داشته باشید.

می توانید از روغن نارگیل، روغن بچه، یا نرم­ کننده بجای کرم اصلاح استفاده کنید.

اگر از کرم آکنه‌ شما تمام شده، می­ توانید مقداری یک آسپرین یا ادویل را اول پودر کنید و سپس با آب مخلوط کنید. خمیر بدست آمده را شب ها روی آکنه بگذارید. می‌توانید یک باند نازک روی آن بگذارید تا در خواب جابجا نشود.

می توانید وازلین را به عنوان کرم دست، چشم و پا استفاده کنید.

برای خواباندن پف چشمهای خسته‌تان تی بگ سرد شده چای سبز را روی چشمها بگذارید.

از پورۀ آووکادو، ماست، شکر یا عسل به عنوان یک ماسک طبیعی پوست صورت استفاده نمایید (مقدار کمی از این مواد را بر روی صورت خود قرار دهید و سپس آن را به مدت تقریباً چند دقیقه پیش از شستشوی آن بر روی صورت باقی نگه دارید).

با یک پیمانه روغن نارگیل و دو پیمانه شکر اسکراب بدن بسازید.

می ­توانید مایع کپسول­های ویتامین E را به عنوان مرطوب ­کننده برای پوست و مو بکار ببرید.

تزریق چربی

مراقبت از پوست های چرب

شما می‌توانید محصولاتی را از قفسه فروشگاه ‌ها و داروخانه ها برای داشتن پوستی تمیز، شفاف و عاری از چربی خریداری کنید اما اگر عادات غذایی ‌تان تحت کنترل شما نباشد، بی‌فایده است. بسیاری از ما درک نمی‌کنیم که صرفا آن موادی که روی صورت خود می‌مالیم مهم نیستند و مسئله مهم آن چیزی است که در وعده غذایی خود مصرف می‌کنیم که نقش مهمی در حالت و چهره ما دارد.

 پوست و مو

کلینیک بین المللی پوست موزیبایی الهیه- پوست و مو

نکات و ترفندهای موثر جهت مراقبت از مو و حفظ زیبایی آن

اگر نمی ­خواهید که موی خشک و چرب داشته باشید، موهای خود را دائم نشویید. شستشوی هر روزۀ موها باعث از بین رفتن چربی­ های طبیعی شده و موی شما را کثیف خواهد نمود.

برای موی عادی، شما می­توانید برای زیبا نمودن آن از تخم مرغ استفاده کنید. رزدۀ قرمز رنگ تخم مرغ موی شما را مرطوب خواهد کرد و از خشکی و کاهش حجم مو جلوگیری می­کند. سفیدۀ تخم مرغ از موی چرب شما محافظت خواهد کرد.

از  ماست برای ماساژ مو به منظور مرطوب نمودن بسیار مؤثر آن استفاده کنید. آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی مو قرار دهید و سپس با آب بشویید.

جهت حل مشکل موی چرب، می‌توانید از آب لیمو مخلوط با روغن زیتون برای ماساژ مو استفاده کنید. آب لیمو ناپاکی موجود بر روی پوست را حذف خواهد کرد و روغن زیتون نیز موی شما را تقویت خواهد نمود. به منظور دستیابی به بهترین نتیجه این خمیر را هر هفته بکار ببرید.

برای موی فرفری، می ­توانید از آووکادوها برای مرمت موهای آسیب ­دیده و تقویت آن استفاده کنید. نصف آووکادو را پوره کنید و آن را در موها قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ دهید و بعد با آب بشویید. می توانید آووکادو را با تخم مرغ، سس مایونز یا ماست مخلوط کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

ماساژ مو باعث تقویت جریان خون و برانگیختن رشد موی­ تان خواهد شد. از شانه کردن بسیار زیاد مو و همچنین در شانه کردن آن در هنگامی که مرطوب است، اجتناب کنید. موی خود را به صورت طبیعی خشک کنید و آن را شانه بزنید. این روش از افتادن موها و شکسته شدن آنها جلوگیری خواهد کرد.

تقویت رشد موها با آب چغندر

اگر می­ خواهید که موی بلندتری داشته باشید می‌توانید از آب چغندر به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کنید. پروتئین، ویتامین، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سیلیس موجود در آن برای رشد موهای تان عالی است.

تا می‌توانید از سبزیجاتی نظیر خیار، هویج، کاهو و نوشیدنی­ های سالم استفاده کنید.

مطمئن شوید که به میزان کافی آب می­ نوشید که تنها برای موهای ­تان مفید است بلکه به زیبایی پوست و سلامت عمومی شما کمک می‌کنند.

ماسک تقویت کننده مو جهت مراقبت از مو ها و تقویت ان ها

موی شما ممکن است در مواجهه با چیزهای مختلف مانند آب و هوا، آب­های ناسالم، محصولات مراقبتی مو و ابزارهای حرارتی آسیب ببیند.

برای داشتن پوست و موی زیبا و مراقبت از پوست و مو ، می ­توانید شیر سویا را در دستورات خانگی پوست و مو به کار ببندید. شیر سویا پروتئین زیادی داشته و به قوی­تر شدن موی شما و روشن تر شدن پوست­ تان کمک خواهد کرد.

روغن نارگیل را برای داشتن یک خمیر نرم کننده در ماکروفر بگذارید. بعد خمیر نارگیل را به مدت ۲۰ دقیقه روی موها بگذارید و سپس با شامپو بشویید.

یک چهارم فنجان سرکۀ سیب ارگانیک را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به عنوان شامپوی روشن­ کننده استفاده کنید. دست آخر هم یک نرم کننده روی موها بزنید.

می ­توانید از جوش شیرین به عنوان یک شامپوی تمام طبیعی نیز استفاده کنید.

به عنوان نرم کننده طبیعی مو از ترکیب سرکۀ سیب ارگانیک و عسل استفاده نمایید.

نکات مهم در مراقبت از موها

برای ارائه یک راهنمای کامل جهت مراقبت از مو، از نظر متخصصان پوست و مو بهره برده ایم و نکات زیر را در اختیارتان قرار داده ایم:

شستشوی مناسب

موهای معمولی نیاز به یک بار شستشو در روز دارند اما اگر موهایتان چرب است باید بیشتر آن ها را بشویید. یا برای شستشو از شامپوها مخصوص موهای چرب استفاده کنید. علاوه بر این با بالا رفتن سن طبیعتا میزان چربی تولید شده توسط بدن کم می شود. این حالت می تواند مشکلاتی مثل شوره سر ایجاد کند. بنابراین میزان شستشوی موها را متناسب با نوع و سنتان انتخاب کنید.

اکثر افراد تصور می کنند که باید برای شستشو تنها ساقه مو را بشویند این در حالی است که بیشتر مشکلات مربوط به مو از پوست سر ناشی می شود. پس بهتر است پوست سرتان را بیشتر بشویید.

استفاده از نرم کننده

 استفاده از شامپوهای چند منظوره ۲ در ۱ که هم موها را تمیز و هم نرم می کنند موجب می شود که موهای آسیب دیده ظاهری بهتر پیدا کنند، درخشش بیشتری داشته باشند، الکتریسیته ساکن کمتر شود و از تاثیر اشعه های مضر UV جلوگیری شود.

کاهش مصرف مواد شیمیایی

 عوامل محیطی مثل گرد و غبار، آلودگی ها و اشعه های مضر خورشید به اندازه کافی بر روی مو اثر گذار هستند پس سعی کنید کمتر از مواد شیمیایی مثل رنگ مو استفاده کنید. ضمن این که استفاده از حرارت زیاد برای فرم دادن یا خشک کردن مو، باعث می شود رطوبت داخل تارهای مو کاهش یافته و موها خشک و شکننده شوند.

مراقبت از پوست و مو با مصرف مکمل

مکمل های بسیار زیادی وجود دارد، که به سلامت پوست کمک می کنند، مانند: ویتامین A که به ترمیم و تقویت غشاهای مخاطی و بافت پوست کمک می کند و از آن در برابر ویروس ها، باکتری های مضر محافظت می کند و از خشک شدن ، پوست پوست شدن و چین و چروک نیز جلوگیری می کنند.

کلسیم نیز باعث سلامت پوست می شود، سطح پایین کلسیم باعث افزایش احتمال بروز پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست می شود.

ویتامین C نیز برای بدن و پوست  حیاتی است و در تشکیل کلاژن سازی و درمان زخم های زایمان و مبارزه با رادیکال های آزاد کمک میکند.

روغن های ماهی و روغن دانه کتان با اسیدهای چرب امگا ۳ که دارد، به هیدراته کردن و رطوبت رسانی به سلولهای پوستی کمک می کند.

مکمل های اسید هیالورونیک نیز به طور باورنکردنی باعث جذب آب بیشتر به سلول های پوستی می شود.

مزوتراپی مو چیست؟

برخورداری از موهایی سالم و بدون نقص نعمتی است که بسیاری از ما قدردان آن نیستیم. چرا که موی سر تاثیرات مهمی در زیبایی و آراستگی ظاهری ما دارد. با این حال به خوبی می‌دانیم که مو عنصری بسیار آسیب‌پذیر بوده و نیاز به مراقبت خواهد داشت. با نگاهی به محیط اطراف خود به خوبی می‌توانید از عوامل تهدید کننده‌ی سلامت موهای خود آگاه شوید؛

مشکلات ژنتیکی، عوامل محیطی، تنش‌های روحی، تغذیه‌ی نامناسب و بسیاری مسائل دیگر در رشد و سلامت موی شما موثر هستند. محققان معتقدند مشکلات روحی و تنش‌های عصبی به مراتب بیش از اختلالات ژنتیکی بر ریزش مو موثرند.

مزوتراپی از دو کلمه مزو به معنای لایه میانی و تراپی به معنای درمان تشکیل شده است. در روش مزوتراپی مو درمان لایه‌ی میانی پوست مورد توجه قرار می‌گیرد. مزوتراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که نتایج دائمی را به دنبال دارد و برای مواردی چون کانتورینگ، کاهش وزن، درمان پیری پوست و ریزش مو، بیماری آلوپسی، اختلالات استخوانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایه‌های جنین در دوران رویانی شامل سه لایه اکتودرم، مزودرم و آندرودرم هستند که مزودرم لایه میانی پوست یعنی درم و اکتودرم لایه‌ی خارجی پوست یعنی اپیدرم را تشکیل می‌دهد.

در قسمت درم فولیکول‌های مو، رشته‌های الاستین و کلاژن، رگ‌های خونی و… قرار دارند و لایه‌ی پوست و مو را تغذیه رسانی می‌کنند. در این روش درمانی مواد موثری به نام کاکتیل توسط مزوتراپیست به لایه درم تزریق می‌شود. در اثر تزریق این مواد فولیکول‌ها برای رشد تحریک می‌شوند و ترمیم مو به صورت گسترده انجام می‌شود.

تفاوت های مزو تراپی با کاشت مو

انتخاب روش درمانی ریزش مو با شناخت علت ریزش انجام می گیرد.این است که روش مزوتراپی برای ریزش موی ارثی پاسخگو نیست و افرادی که دچار این عارضه هستند باید از روش کاشت مو استفاده کنند، اما می توانند در کنار آن از مزوتراپی نیز بهره ببرند.

در کاشت موبیمار هیچ دردی را احساس نمی کند ولی در مزوتراپی کمی درد دارد.

کاشت موی سر برای تمام کسانی که دچار ریزش مو شده اند و هم آقایان هم خانم ها می تواند موثر باشد ولی در مزوتراپی مو برای کسانی جواب می دهد که بدلیل کمبود برخی مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن، دچار این عارضه شده اند.

کاشت مو در یک یا دو جلسه صورت می گیرد. ولی مزوتراپی در اکثر موارد، حداقل در چهار جلسه انجام می شود.

برای افرادی که دچار حساسیت نسبت به برخی مواد طبیعی هستند، مزوتراپی ممکن است مفید نباشد.

کاشت مو برای سر و برای ابرو موثر است و در روش مزوتراپی مو، بیشتر برای برخی از نواحی سر مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشت مو تقریبا بیش از 98% موارد تاکنون به خوبی جواب داده و نتایج آن بسیار ماندگار است. ولی درصد موفقیت مزوتراپی برای افرادی که ریزش زیاد مو و طاسی سر دارن کمتر است.

نتایج کاشت مو ماندگار است. نتایج مزوتراپی ممکن است صد در صد نباشد و در دراز مدت نیاز باشد که فرد چندین بار دیگر هم به کلینیک مراجعه کند.

انواع روش های مزوتراپی مو

در حال حاضر، متخصصان روش های متنوعی برای درمان موی بیماران ارائه می دهند. علاوه بر شرایط مالی، انتخاب ها نیز تحت تاثیر درخواست نتیجه مورد انتظار قرار می گیرند. مزوتراپی آللوپاتی نوعی درمان است که در آن اثر مزوتراپی فورا مشخص می شود، اما آنقدر که دلخواه ما می باشد، دوام ندارد. مزوتراپی هموپاتیک (درمانی که در آن مو به درمان خودش کمک می کند)، دارای اثربخشی بلند مدت است، اما نتیجه فورا دیده نخواهد شد.

کوکتل های آللوپاتیک مورد استفاده در مزوتراپی مو:

این کوکتل ها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، الاستین، کلاژن، گشادکننده عروق و دیگر ترکیبات فعال می باشند. پزشک موقعیت صحیح و نتایج مورد نظر را بعد از تجزیه و تحلیل دقیق مو و کف سر و مشکلات مرتبط با بیمار را تعیین می کند. این کوکتل مشکل را به سرعت مرتفع می کند.

کوکتل های هموپاتیک مورد استفاده در مزوتراپی سر:

این کوکتل ها حاوی ترکیبات گیاهی محلول در آب و بدون استفاده از روغن ها و دیگر مواد شیمیایی هستند. این ترکیبات از پتانسیل خود بدن استفاده می­ کنند. این اثر مانند یک کره برفی تجمعی است، بنابراین نباید انتظار داشت تا نتایج قابل مشاهده پس از اولین روش را داشته باشد. چنین کوکتل هایی برای بیمارانی مناسب است که نگران زیبایی موهای خود و همچنین خود این مشکل هستند.

تفنگ مزوتراپی مو (Gun Hair Mesotherapy)

استفاده از این دستگاه نیاز به نهایت دقت و توجه دارد، زیرا اقدامات نادرست می ­تواند باعث آسیب های جزئی در ناحیه سر شود. بنابراین، قبل از پذیرش چنین روشی، باید با دقت در مورد جوانب مثبت و منفی آن فکر کنید. هنگام انتخاب پزشک، باید مطمئن شوید که او تجربه عملی کافی دارد. یک سرنگ با عمق قابل تنظیم روی تفنگ نصب شده است. با کمک چنین تفنگی می توانید هر کوکتل درمانی را معرفی کنید که هدف آن مقابله با یک مشکل خاص مو می باشد.

استفاده از مزورولر

مزورولر (Meso roller) وسیله ای ویژه برای درمان مو و پوست سر است. این ابزار دارای تعداد زیادی سوزن های کوچک است که در یک درام مشترک قرار گرفته اند و برای تسهیل در استفاده، درام به یک دسته متصل است. این روش ممکن است درد و ناراحتی کمی بیشتر از روش گان ایجاد کند.

معایب استفاده از مزورولر در منزل

عمق نفوذ ناکافی سوزن ها

هزینه بالای ترکیب

سوزن ها به سرعت غیر قابل استفاده می شوند.

شما نمی توانید تزریق مزوتراپی در منزل را به تنهایی انجام دهید. تزریق فقط در کلینیک، مراکز زیبایی و توسط متخصصین کاربرد دارد.

مراحل انجام مزوتراپی مو

در واقع باید گفت مزوتراپی، روشی نوین برای انتقال دارو بوده و تا حدودی تهاجمی نیز است. در این شرایط مواد تزریقی در مقیاس‎های میکروسکوپی به ناحیه مورد نظر تزریق خواهند شد. به بیان ساده به جای اینکه داروها خورده شود، تزریق خواهند شد. تزریق می‎تواند به صورت دستی و کامپیوتری انجام شود. در تزریق دستی، تنظیم دوز دارو و توزیع مساوی آن بر روی پوست سر مشکل بوده و به زمان احتیاج دارد.

در روش مدرن، با استفاده از دستگاه، تزریق به طور یکنواخت و مساوی انجام خواهد شد. دوز داروی تزریق شده، در مانیتور کامپیوتر قابل مشاهده و کنترل است. به این ترتیب تزریق در فواصل منظم انجام می‎پذیرد. زمانی که از این تکنیک برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن استفاده می‎شود، اصطلاحا گفته می‎شود مزوتراپی مو انجام شده است.

پزشک فقط پس از تشخیص علت ریزش، مواد را به لایه مزودرم تزریق خواهد کرد. به این ترتیب جذب مواد مغذی توسط فولیکول‌های مو به حداکثر خواهد رسید. این امر سبب می‎شود تا فولیکول‌های خفته یا نیمه خواب مو فعال شده و تارهای مو رشد بیشتری داشته باشند.

در این شرایط مطمئن خواهید شد که پوست سر به میزان کافی دارای اسید آمینه بوده و تولید کراتین تقویت می‎شود. به همین دلیل، گفته می‌شود این تکنیک تقریبا برای تمام مشکلات مربوط به پوست سر و مو، یک درمان موثر است.

به طور خلاصه می توان گفت:

ر آمپول ترکیبی از چندین ماده مفید مانند مواد معدنی، ویتامین ها و سایر عناصر مفید است که متخصص آن را به صورت جداگانه برای هر بیمار انتخاب می‌کند. مراحل این متد عبارت هستند از:

در ابتدای هر جلسه، پوست سر با داروی بی‌حسی موضعی، پوشش داده می‌شود.

پزشک داروهای مد نظر خود را داخل یک سرنگ با سوزن نازک می‌ریزد؛ این سوزن ممکن است به یک اسلحه مکانیکی متصل شود تا تزریقهای زیادی را پشت سر هم انجام دهد.

بسته به شرایط درمان، سرنگ تا عمق 1 الی 4 میلی متر در پوست فرو خواهد رفت.

در نهایت پس از پایان تزریق، در صورت خروج قطره‌های خون، محل تحت درمان با پنبه استریل می‌شود.

مواد تشکیل دهنده کوکتل مزوتراپی مو (محلول تزریقی)

یکی از عواملی که تاثیر بسیار زیادی در انجام مزوتراپی مو دارد، نوع ماده مورد نظر است. کوکتل مزوتراپی مو از برخی مواد خاص تشکیل شده است که ما در ذیل به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

اسید آمینه و پروتئین‌ها: همانطور که می‌دانید مو به پروتئین کراتین نیاز بسیار دارد و این ماده در نخود و یا سویا به وفور یافت می‌شود. یکی از مواد اصلی کوکتل مزوتراپی که به صورت کاملا مستقیم به پوست سر تزریق می‌شود، کراتین می‌باشد. متیونین، سیستئين و تائورین از اسید آمینه‌هایی هستند که از مواد گوگردی بوده و وجود آنها بسیار به رشد مو کمک می‌کند.

ویتامین‌ها: از موادی که در کوکتل مزوتراپی وجود داشته و بسیار نیز موثر هستند، می‌توان به ویتامین B5 و C اشاره نمود. یکی از بهترین مزایای تزریق این مواد بهبود جریان خون در پوست است که باعث دریافت نتیجه بهتری از روش مزوتراپی می‌شود.

مواد مغذی گیاهی: از زمان‌های قدیم استفاده از مواد مختلف طبیعی برای درمان ریزش مو بسیار متداول بوده است. امروزه از این مواد در کوکتل مزوتراپی نیز استفاده می‌شود. جینسینگ، رزماری، جینکوبیلوبا و نخل اره ای از این مواد طبیعی هستند که استفاده از آنها در مزوتراپی به دلیل عوارض کمتر بسیار موثر و نتیجه بخش می‌باشد.

بهترین کوکتل مزوتراپی مو

یکی از نکات بسیار جالبی که در مورد سرم موتراپی وجود دارد، عدم یکسان بودن مواد تشکیل دهنده‌ی آن است. در حقیقت هر پزشک و داروساز می‌تواند اقدام به درست کردن سرم خود از طریق آزمون و خطا کند. هر پزشک مطرح و کارکشته در طول سالیانی که به فعالیت در حیطه درمان ناهنجاری‌های پوستی می‌پردازد، سرم خاصی را به عنوان بهترین سرم مزوتراپی مو به رسمیت می‌شناسد.

با این حال، شرکت‌های بزرگ و چندملیتی دارویی نیز خود را از چنین بازاری محروم ننموده و سعی در ارائه‌ بهترین نمونه‌های سرم مزوتراپی مو به بازار را دارند. کشورهای اروپایی مانند همیشه در این عرصه پیشتازی کرده؛ با این حال کشورهای آسیایی پیشرفته هم توانسته‌اند محصولات خوبی را به بازار ارائه کنند. از مطرح‌ترین سرم‌های موجود در بازار باید به این موارد اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله بهترین کوکتل مزوتراپی مو در همین وب سایت مراجعه کنید.

BCN

کوکتل مزوتراپی توسکانی

مزو رویتاکر مو Haircare Revitacare

مواد تشکیل دهنده مزو مو رویتاکر

 بایواسکین

هیرپرو BSK9

مزایای مزوتراپی مو

ر مطالعه ای منتشر شده از papillahaircare که درباره درمان آلوپسی آندروژنتیک در زنان انجام شد، استفاده از مزوتراپی و ماینوکسیدیل در کاهش ریزش مو تا ۵۴ درصد موثر است. ماینوکسیدیل، دارویی که برای تحریک رشد مو تجویز می‌شود، تنها یکی از انواع موادی است که می تواند با استفاده از مزوتراپی به فولیکول های مو برسد. سایر مواد شامل ویتامین ها، سرم یا عصاره های گیاهی است.

مزوتراپی همراه میکرونیدلینگ یک سیستم بهبود یافته است که امکان ایجاد یک مسیر مستقیم و فیزیکی را در عمق لایه درم پوست را فراهم می‌کند که با دقت بیشتر و هدفمند مواد فعال می‌توانند به طور موثر به درم منتقل شوند و نتایج بهتری را به دنبال داشته باشند.

فولیکول‌های مو بخشی از پوست شما هستند و هر تار مو به آن متصل شده است. در هر فولیکول یک غده چربی وجود دارد که وظیفه مرطوب نگه داشتن پوست سر و ترشح روغن‌های طبیعی تولید شده در بدن را بر عهده دارد. مزوتراپی به تحریک این فولیکول‌های مو با سوزن‌های ریز کمک می‌کند و رشد کراتینوسیت ها را تحریک می‌کند که در رشد مجدد موها بسیار مهم هستند.

مزوتراپی در مقایسه با درمان تهاجمی و جراحی برای طاسی یک روش پیشرفته است که تجربه ای ایمن و بدون درد را تضمین می‌کند.

مزوتراپی علاوه بر رشد مجدد مو و جوانسازی فولیکول های مو، می تواند جوانسازی کلی پوست سر را نیز به همراه داشته باشد.

سوراخ کردن توسط سوزن های کوچک و ریز روی پوست سر باعث ایجاد رگ زایی ( توسعه رگ های خونی جدید از رگ های موجود و عروق ) و ایجاد عروق خونی کاملاً جدید می‌شود.

خارش پوست سر، یک بیماری شایع است. این بیماری می‌تواند ناشی از شوره سر، پسوریازیس یا فولیکولیت باشد. در خارش پوست سر فولیکول‌های مو به طور گسترده آسیب دیده و ملتهب می‌شوند. مزوتراپی به طور موثر خطر التهاب پوست سر را از طریق تقویت درمانی پوست سر و حفظ محیط سالم برای رشد موها کاهش می دهد.

از طریق مزوتراپی، سیستم لنفاوی می‌تواند تقویت شود و بنابراین به ترشح و خارج شدن سموم از بدن ما کمک می‌کند. پس مزوتراپی نوعی سم زدایی از بدن نیز است.

مزوتراپی یا میکرونیدلینگ می‌تواند در درمان ریزش مو یا مشکلات نازک شدن مو برای مردان و زنان در هر سنی موثر باشد. این درمان عالی و مقرون به صرفه است و می‌تواند در کوتاه ترین زمان موهای شما را بهبود دهد.

معایب مزوتزاپی مو

مزوتراپی در هر ناحیه ای که انجام شود، معایب بسیار کمی دارد تا حدی که واقعا مضرات مزوتراپی مو قابل چشم پوشی هستند. با این حال این عوارض عبارتند از:

چون مزوتراپی با تزریق انجام می‌شود مانند هر تزریقی دیگری، احتمال ورم، کبودی و درد در ناحیه تزریق وجود دارد. این علائم بعد از 3 یا 4 ساعت، بعد از انجام تزریق کاملا از بین می روند.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بعد از مزوتراپی موی سر، پیش بیاید، سر‌درد است، که آن هم در روز بعد از مزوتراپی کاملا از بین می‌رود.

اگر مراجعه کننده به نوع محلول مزوتراپی حساسیت داشته باشد هم ممکن است، نشانه‌هایی از حساسیت بعد از تزریق در اون نشان داده شود. ولی یک پزشک قبل از انجام مزوتراپی، مراجعه کننده را معاینه می کند و تست را انجام می‌دهد که مطمئن شود، او به ترکیبات مزوتراپی، حساسیت ندارد.

عارضه بعدی که ممکن است پیش بیاید ولی خیلی نادر است، عفونت باکتریای است. این مشکل در تزریق‌های معمولی هم ممکن است بوجود بیاید ولی همان طور که گفتیم بسیار نادر است ولی اگر بعد از جلسه مزوتراپی نشانه‌هایی از عفونت دیدید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین کاندیدا مزوتراپی مو

همانند دیگر روش‌های درمانی در حوزه سلامت و زیبایی، مزوتراپی مو نیز کاندیدهای مناسب خود را دارد. ما در ذیل به برخی از مواردی که مزوتراپی بهترین راه حل برای آنها است، اشاره می کنیم.

درمان ریزش مو بر اثر استرس و تلوژن افلوویوم: به طور کلی وجود استرس عوارض بسیار زیادی برای بدن دارد که ریزش مو نیز یکی از آنها می‌باشد. برای حل این نوع ریزش نیز مزوتراپی بهترین گزینه برای شما است. تلوژن افوویوم از دلایل ریزش مو بوده و برای نمونه ریزش موها پس از بارداری از این نوع است.

رفع مشکلات ساقه مو: بروز مشکل در ساقه‌های مو یکی از معضلاتی است که باعث ریزش مو می‌شود. با استفاده از روش مزوتراپی مو می‌توان به رشد موها و همینطور حفظ سلامتی آنها کمک نمود.

درمان ریزش موی سکه‌ای: یکی از بارزترین مشکلاتی که برای افراد مختلف ممکن است پیش بیاید، ریزش مو به صورت سکه‌ای یا آلوپسی آره‌آتا می‌باشد که مزوتراپی یکی از بهترین روش‌های حل این مشکل است.

افت سرعت رشد: به مرور زمان و با بالا رفتن سن و یا در شرایط متفاوت، برخی افراد با مشکل کم شدن سرعت رشد موها مواجه می‌شوند که مزوتراپی مو بسیار در رفع این مشکل تاثیرگذار است.

کاندیدا نامناسب مزوتراپی مو

به طور کلی استفاده از روش مزوتراپی مو برای تمام افراد مناسب نبوده و در برخی از موارد محدودیت‌هایی برای انجام آن وجود دارد و یا نتیجه بخش نمی‌باشد. ما در ذیل به برخی از این موارد اشاره نموده‌ایم:

ریزش مو بر اثر وجود بیماری‌های زمینه‌ای مختلف مانند سفلیس از مواردی است که استفاده از مزوتراپی تاثیری در درمان آن نخواهد گذاشت.

وجود بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، ایدز، هپاتیت، غلظت خون و یا هموفیلی در افراد، باعث عدم تاثیرگذاری مزوتراپی برای این گروه از افراد می‌شود.

مردان در سن‌های بالای 40 سال و همچنین زنان بالای 60 سال که طاسی آندروژنی دارند، از افرادی هستند که مزوتراپی مو برای آنها تاثیرگذار نمی‌باشد.

متناسب نبودن جنس مو بر اثر وجود مشکلات ژنتیکی مختلف که این مورد نیز بر عدم نتیجه‌گیری موثر خواهد بود.

به طور کلی انجام مزوتراپی برای بانوان باردار توصیه نمی‌شود و همچنین در صورت انجام نیز نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد.

به افرادی که آلرژی و یا حساسیت‌های مختلف به برخی از داروهای خاص دارند، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

افرادی که داروهای منعقد کننده خون را مصرف می‌کنند نباید از این روش استفاده کنند، چرا که ممکن است باعث خونریزی و یا هماتوم شود.

هزینه های مزوتراپی مو

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در درمان‌هایی مانند مزوتراپی که نیاز به تکرار جلسات دارد، هزینه چطور محاسبه می‌شود. به طور کلی در هر کلینیک قیمت‌گذاری جلسات مزوتراپی به مواد مصرفی محلول‌های درمان و شرکت تولید کننده آنها بستگی دارد. هر قدر این مواد از برندهای گران‌تری باشند طبیعتاً هزینه جلسات درمان شما نیز بالاتر خواهد بود.

مثلاً اگر برای درمان ریزش مو به مراکزی مراجعه کنید که برای انجام مزوتراپی از محلول‌های کره‌ای یا چینی استفاده می‌کنند، قطعاً مجبور به پرداخت هزینه کمتری در مقایسه با مراکزی خواهید بود که از محلول‌های اروپایی بهره می‌گیرند.

مهارت و تجربه پزشکی که مزوتراپی را انجام می‌دهد در قیمت مزوتراپی مو موثر است. اگر یک کلینیک معتبر و مجهز را برای درمان خود انتخاب کنید. قطعا هزینه‌های شما افزایش پیدا خواهد کرد. تزریق در مراکز غیرمجاز شاید ارزانتر انجام شود اما احتمال بروز عوارض ناگوار یا تزریق مواد غیرمرغوب زیاد خواهد بود.

هرچقدر وسعت ناحیه تزریق بیشتر باشد هزینه مزوتراپی مو نیز افزایش می‌یابد. برای مثال اگر بخواهید فقط بخش‌های از مو یا جلوی سر را مزوتراپی کنید نیاز به داروی مزوتراپی کمتری خواهید داشت. از طرفی تزریق زمان کمتری از پزشک می‌گیرد. پس طبیعی است که هزینه‌ها نسبت به تزریق تمام سر کمتر شود.

تعداد جلسات تزریق تاثیر زیادی در هزینه کلی مزوتراپی مو دارد. اگر برای تقویت مو مزوتراپی انجام دهید قطعا تعداد جلسات کمتری نسبت به زمانی که دچار بیماری و ریزش مو هستید خواهید داشت.

هرچقدر علائم بهبود زودتر ظاهر شوند باعث می‌شود پزشک تعداد جلسات بعدی شما را کمتر کند. به طور کلی برای اکثر افراد بین 7 تا 15 جلسه مزوتراپی موثر است.

مراقبت های قبل از مزوتراپی مو

مزوتراپی جزء سریعترین روش های درمان ریزش مو به حساب می آید با توجه به هزینه کم و هیچگونه واکنش و عوارض باعث شده که مزوتراپی توانسته درطی چندین سال طرفداران زیادی را به سمت خود جذب نمایید. مراقبت های بعد از مزوتراپی به عنوان بخشی از روند درمانی شناخته می شود و عدم رعایت آنها میتواند افراد را از رسیدن به نتیجه دلخواه بازدارد.

از مواد تقویت‌ کننده، داروهای مراقب مو، مواد حالت دهنده و موارد این چنینی تا حداقل 24 ساعت قبل از درمان استفاده نکنید.

چند روز قبل از مزوتراپی داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن مصرف نکنید. همچنین اگر از داروهای ضد انعقادی یا رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، حتماً در مورد مصرف آن‌ها پیش از جلسه‌ی درمانی با پزشک مشورت کنید.

پیش از مراجعه برای انجام مزوتراپی مو لازم است موها را با شامپوی مناسب شستشو دهید.

یک روز قبل از مزوتراپی استفاده از محلول های ریزش مو را قطع کنید.

برای مزوتراپی مو برخلاف دیگر بخش‌های بدن، نیازی به ضد عفونی کردن پوست سر نیست. اگر بر روی پوست زخم یا عفونتی وجود داشته باشد، از الکل 70 درصد یا بتادین برای ضد عفونی کردن ناحیه‌ استفاده می‌شود.

 از محلول های ضد ریزش مو اعم از گیاهی و شیمیایی استفاده ننمایید.

مراقبت های بعد از مزوتراپی مو

زمانی که شما برای درمان ریزش موها، روش مزوتراپی را انتخاب کرده اید، بهتر است در این دوره زمانی هیچ گونه مواد شیمیایی از جمله: رنگ مو مواد فر یا لخت کردن مو، همچنین از سشوار استفاده نشود . زمانی که از این روش درمانی استفاده می کنید بهتر است با توجه به نظر متخصص پوست خوب برای ریزش مو خود از شامپو تقویت کننده مخصوص موهای خود استفاده نمایید .

قبل از انجام مزوتراپی از تمیز بودن موها اطمینان حاصل نمایید، همچنین به مدت یک شبانه روز پس از مزوتراپی مو از استحمام کردن خوداری ورزید . یکی از توصیه های مهم در حین درمان این است که در صورتی که برای درمان ریزش موی سر خود از این روش استفاده می کنید بعد از تزریق مرتبا ناحیه تزریق شده را ماساژ ندهید تا مواد دارویی در ناحیه سر پخش گردد .

بعد از تزریق ممکن است که زخم های بسیار کوچکی باقی بماند که مقداری زمان می برد تا برطرف شوند.

تا 3 الی 4 روز استحمام نکنید و موهای خود را خشک نگه دارید. شست و شو و مواد شیمیایی باعث می شوند تا روند بهبودی به تاخیر بیوفتد و تاثیرات منفی بر نتیجه اعمال شود.

تا حد ممکن سعی کنید که تا حداقل 3 روز بعد از مزوتراپی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

تا پایان دوره بهبودی از مصرف الکل و دخانیات خوداری کنید.

زخم ها و نقاط تزریق را تا پایان دوره بهبودی دستکاری نکنید و آن ها را ماساژ ندهید.

اثرات و نتایج مزوتراپی مو

مزوتراپی مو به تقویت موها کمک می‌کند. اگر ریزش مو دارید یا داشته‌اید و مشکل را برطرف کرده‌اید مزوتراپی روشی عالی برای تقویت موهای ریخته شده و رویش مجدد آنهاست. اینکه بگوییم نتایج مزوتراپی مو بعد از چند وقت قابل مشاهده است یا اینکه مزوتراپی چقدر موثر است مشکل است زیرا در هر فرد با توجه به شرایط بدن و بیماری‌ها و حتی کوکتل‌های مورداستفاده نتایج می‌تواند متفاوت باشد.

شما حتی اگر موهای سالم و خوبی دارید می‌توانید از مزوتراپی مو استفاده کنید در اینصورت با چند جلسه موهای خود را تقویت می‌کنید. منتظر نباشید تا دچار مشکل خاصی شوید می‌توانید به صورت دوره‌ای از مزوتراپی استفاده کرده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

دروه نقاهت مزوتراپی مو

یک دوره ریکاوری کوتاه مدت برای بیشتر افراد بین یک تا دو روز زمان نیاز خواهد داشت. البته تا چند روز پس از عمل کاشت مو مقداری بی‌حسی و درد خفیف در سر وجود دارد که طبیعی است و رفع خواهد شد. بعد از دو هفته، ظاهر سر افراد به حالت طبیعی برمی‌گردد. ممکن است کمی قرمزی در پوست سر دیده شود که نیاز به زمان دارد تا رفع شود. هرچه پوست سر روشن‌تر باشد، این سرخی بیشتر دیده می‌شود. البته لکه‌های سرخ بزرگتر بین 7 تا 10 روز از بین خواهد رفت.

در بلند مدت، رسیدن به یک بهبودی کامل و همچنین دیدن نتایج عمل کاشت مو بین 6 تا 9 ماه زمان دارد. در نهایت پس از یک سال، دیگر موهای کاشته شده از موهای قبلی شما قابل تمایز نیست و فرایند عمل کاشت موی شما کامل خواهد شد.

معمولا پس از یک تا دو هفته، موهای کاشته شده از ناحیه ساقه شروع به ریختن می‌کنند. البته جای هیچ نگرانی نیست چرا که فولیکول‌های مو در جای خود سالم باقی می‌مانند و دوباره شروع به تولید مو می‌کنند. این شوک ریزش مو ممکن است تا ۲ ماه ادامه داشته باشد. در ماه سوم موهای کاشته شده شروع به رشد می‌کنند و در ماه ششم، نشانه‌های موهای تازه خود را به صورت تارهای موی کوتاه و زبر، می‌توانید در سر خود ببینید. در پایان ماه نهم، موها شروع به پرپشت شدن می‌کنند و پس از یک سال، نتیجه نهایی دیده می‌شود.

تعداد جلسات مزوتراپی مو

تعداد جلسات مزوتراپی برای درمان ریزش مو به نظر پزشک بستگی دارد. پزشک با توجه به دلیل ریزش موریال شدت و وسعت ریزش مو تعداد جلسات و فواصل آنها را تعیین می‌کند اصولا 6 تا 12 جلسه مزوتراپی کافی خواهد بود. 4 هفته اول با فاصله یک یا دو هفته و جلسات بعدی با فاصله دو هفته یا یک ماه انجام خواهد شد.

مشاوره

کلینیک بین المللی زیبایی پوست و مو الهیه با کادری مجرب و متخصص در هر نوع زیباسازی و جوانسازی به صورت حضوری و در صورت عدم امکان زیبا جویان عزیز برای مشاوره حضوری همه ساعت می تواند به زیبا جویان عزیز مشاوره تلفنی را ارایه کند.

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد:

https://clinicelahieh.com/7h9r

https://clinicelahieh.com/aq0b

https://clinicelahieh.com/vdhm

نتیجه گیری

مزوتراپی یک روش عالی برای تقویت مو است و می‌تواند در برخی مواقع جلوی ریزش مو را بگیرید. با این حال بهتر است قبل از هر اقدامی با مشاهده ریزش مو به فکر کشف دلیل ریزش مو و درمان آن باشید سپس از مزوتراپی به عنوان یک درمان مکمل استفاده کنید.

در مقاله‌ای از dermnetnz می‌خوانیم: اگرچه از مزوتراپی برای دهه ها در اروپا استفاده شده است، اما مدارک علمی یا بالینی بسیار کمی برای حمایت از این روش وجود دارد.  با این حال مزوتراپی برای درمان برخی از انواع ریزش مو و تقویت مو و پوست موثر است. در حالیکه طبق نظر انجمن جراحان پلاستیک آمریکا ، لیپوساکشن تنها روشی است چربی را از بین می برد.

در واقع مزوتراپی در از بین بردن چربی به اندازه لیپوساکشن موثر نیست. مزایای مزوتراپی رویکرد غیر جراحی، درد کم یا بدون درد، عوارض کمتر است. مزوتراپی از نظر هزینه نیز به صرفه است.

نتایج حاصل از درمان مزوتراپی اغلب پس از جلسات دوم  یا سوم بسته به متابولیسم و نوع بدن، قابل مشاهده است. این پیشرفت در یک عکس مشهودتر از تخمین شما باشد. پس اگر دوست دارید پیشرفت درمان و نتایج را ببینید بهتر است به طور مرتب از ناحیه درمان عکس تهیه کنید.

التهاب حداکثر 4 هفته پس از درمان وجود خواهد داشت که مشاهده نتایج را سخت می‌کند. در هر صورت اگر قصد انجام مزوتراپی را دارید باید درمان خود را کامل کنید و به مراقبت‌های قبل و بعد از درمان توجه کنید تا نتیجه مطلوب خود را بگیرید.

عاملی که تعداد گرافت های سالم مو را تعیین می کند، گردش خون پوست سر است؛ خون ریشه مو را با مواد مغذی ضروری و سایر محرک های رشد تأمین می کند. مزوتراپی یک روش بسیار موثر برای تأمین فولیکول های مو با موادیست که هم رشد مو را تحریک می کنند و هم کیفیت مو را بهبود می بخشند. هدف مزوتراپی بعد از کاشت مو بازیابی و افزایش گردش خون در پوست سر، تأمین مواد مغذی و افزایش فولیکول ها که باعث تحریک لایه مزودرم و تشویق رشد مو و تولید موی جدید می شود، است.

مزوتراپی همچنین به ترمیم تدریجی تعادل هورمون کمک می کند که رشد رشته های موی سالم و جدید را تشویق می کند. البته تحقیقات علمی برای اثبات اینکه کدام برنامه کاربردی در مزوتراپی مو برای کمک به رشد مو موثر است، محدود وجود دارد، اما مشاهدات تجربی بسیاری تاثیر مزوتراپی بعد از کاشت مو در رشد موها را اثبات می کنند.

به طور معمول پزشکان برای افرادی که کاشت مو انجام داده اند حداقل دو جلسه مزوتراپی تجویز می کنند که اگر فولیکول های موهایش ضعیف باشد تعداد جلسات بیشتر خواهند شد. هر جلسه مزوتراپی بعد از کاشت مو به طور متوسط 40 دقیقه طول می کشد؛

بعضی از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند در دوره ای هر ماه یک مرتبه مزوتراپی انجام دهند. پس از کاشت مو، برای رشد مجدد مو نیاز است که موهای سر و پوست شما از مواد مغذی لازم تأمین شود و با مزوتراپی این کار ممکن بوده و ساختار طبیعی موهایتان رشد داده می شوند. مزوتراپی بعد از کاشت مو یا درمان های دیگر برای تقویت موها مانند PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) باید 3 ماه پس از عمل پیوند مو انجام شود.

کلینیک الهیه

کلینیک بین المللی پوست موزیبایی الهیه-کلینیک الهیه

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران با کسب برترین رتبه رضایتمندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره درخدمت زیباجویان عزیز  می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

02191012756

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 2 به سامانه 10005848

جهت دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کد های تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/clinicelahieh

ارائه مراقبت های مربوط به خدمات زیبایی در کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران توسط کادرحرفه ای انجام می‌شود که میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

clinicelahieh.com/#

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

 https://takhfifannet.com

 سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

 https://harfhayetazeh.com

لینک کوتاه:

لینک آپارات:https://aparat.com/v/Tvqpe

لینک نماشا:https://www.namasha.com/v/CNkB3ss6

ویکی پدیا: https://fa.wikipedia.org

فیسبوک:  https://www.facebook.com

تویتر: https://twitter.com

لینک یوتیوب: https://www.youtube.com

تلگرام: https://telegram.org